Selasa, 21 Oktober 2008

TIPS CARA MENDIDIK ANAK SEDARI AWAL...








Setiap pasangan dan ibubapa mempunyai harapan yang tinggi dalam mendidik zuriatnya agar anak-anak akan menjadi anak yang soleh dan cemerlang dunia dan akhirat.

Kadang-kadang dalam usaha mendidik dan memberi ilmu pada anak-anak ada beberapa perkara yang kita terlepas pandang.
Untuk itu marilah kita renung-renungkan tips ini demi kebaikan bersama....

Menurut Pakar Motivasi Dr Hasan Hj Mohd Ali, terdapat 40 kesilapan ibubapa dalam mendidik anak-anak. Iaitu;

1) Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

2) Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

3) Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak.

4) Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak.

5) Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disaji untuk anak-anak.

6) Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan.

7) Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan.

8 ) Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak.

9) Kurang melahirkan kasih sayang.

10) Sering mengeluh di hadapan anak-anak.

11) Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi & pulang dari sekolah.

12) Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan.

13) Tidak memberatkan pendidikan agama dikalangan anak-anak.

14) Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak.

15) Tidak programkan masa rehat dan riadah anak-anak.

16) Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca.

17) Mengizinkan anak menjamah makanan @ minuman yang tidak halal.

18) Tidak tunjuk contoh tauladan yang baik di hadapan anak-anak.

19) Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak.

20) Terdapat jurang komunikasi di antara ibu bapa dan anak-anak.

21) Tidak menggunakan bahasa yang betul.

22) Suka bertengkar di hadapan anak-anak.

23) Senantiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak.

24) Tidak Membimbing Anak-anak supaya mematuhi syarat.

25) Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak.

26) Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak.

27) Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak.

28) Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti anak-anak.

29) Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak.

30) Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak.

31) Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak.

32) Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak.

33) Kerap Meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan oleh anak-anak.

34) Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.

35) Sering mengancam dan menakutkan anak-anak.

36) Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan.

37) Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman keatas anak-anak.

38) Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak.

39) Tidak tegas mendidik anak-anak.

40) Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama.

Teknik mengajar anak MENGHORMATI dan mengeratkan hubungan ibu bapanya

1. Jika si ibu marahkan anak, bapa DILARANG backing anak semasa anak itu dimarahi. Begitulah sebaliknya. Jika tidak, anak akan hilang rasa hormat terhadap ibu/bapa yg memarahi. Anak mencontohi apa yg diajar/dididik oleh ibu bapanya. Apabila berlaku percanggahan arahan/undang2, anak akan menjadi keliru arahan/undang2 siapakah yg patut dipatuhi. Si ibu atau si bapa. Apabila berlaku pertentangan pendapat yg terang2 ditunjukkan ibu bapa ke atas anak ketika dimarahi, ia telah menjatuhkan MARUAH dan MARTABAT org yg memarahi (ibu/bapa). Anak hilang rasa hormat dan merasakan perbuatan nakal mereka adalah betul belaka kerana ada yg backing.

2. Bapa DILARANG menengking/mengherd ik/bertengkar dengan ibu di hadapan anak2. Begitulah sebaliknya. Anak mencontohi tindak tanduk ibu bapa. Satu rutin putaran kehidupan akan kembali dilakukan oleh anak ke atas ibu yg sering ditengking oleh bapa di hadapan anak2.

3. Sentiasa masak utk anak dan ajak anak sama2 masak/makan, makanan hasil tangan ibu ini dapat mengeratkan hubungan rohani anak dan ibu.

4. Ibu bapa MESTI makan bersama anak-anak

Disamping itu jangan lupa sentiasalah berdoa demi kesejahteraan dan kebahagiaan anak-anak..

11 ulasan:

izan berkata...

Assalamualaikum k mala,

terimakasih tip2 ni..alhamdulillah wlupun sy bekerja anak2 mahulah mndngr kata..insyaallah sy mmprctisekan diantaranya. wlupun 2 org aje..mmg sngt sy kena jaga. tambahan pula sy keje jauh..takut2 perkara x baik disebalik. 2 orang tu lar sy takut..klu ramai mgkin lebih sy boleh harapkan..hihi..

μάγά berkata...

tips yang ke 3 dan ke4 tu mmg maya sokong... itu juga yg selalu di pesan oleh mak.. apa pun... kalau dah jadi ibu.. sebaiknya kita masak untuk keluarga... air tangan ibu ada sentuhan rohani...

tip2 cikgu banyak membantu... suka entry nie..

izan berkata...

kak mala,

kadang zan x boleh nak jwb dengan ika. bila zan balik keje dah agak mlm(sbb skrg mlm awal) dia akan tanya, "boleh tak adik qada' smbhyg asar sbb lupa nak buat..esok msti kena rotan sbb x cukup 5 waktu..."-tak pun dia akan tanya"apa alasan adik nak bagi kat cikgu sbb x cukup 5 waktu.."....biasanya cikgu akan rotan klu x ckp walaupun perlahan anak zan ni takut kena pukul...tular citer anak zan yg sorang ni...

guru_cikgu berkata...

Salam,
Anak-anak adalah permata hati yang perlu dijaga dan dibelai. Merekalah warisan kita untuk bekalan pahala setelah tiada di dunia ini.

Idah berkata...

Salam...minta izin amik artikel ni utk dimuatkan dalamblog saya...terima kasih cikgu

mama hani berkata...

info yang sangat berguna...tq

mama hani berkata...

nak minta izin amik artikel ni utk dimasukkan dlm blog saya ye...terima kasih cikgu

blogkamek berkata...

tips yang baik, terima kasih.

are'dilla adz berkata...

Ank lelaki sy bru usia 3 thun. Sy slu mrh2 n pukul dia jika dia bt salah. Ptt ke sy bkelakuan bgtu di usia dia 3thun. Sy mula risau dgn dia krn dh mnunjukkn sikap y kurang elok. Adkh sikap dia tu akn terikut2 shngga dia dwasa. Sbg ibu sy risau sgt2 hrp puan leh bg nsihat. Tq

kenit udang berkata...

terima kasih atas inform..sangat bagus buat ibu muda mcm sy..:)

mnsar berkata...

Good info...

Lagi info mendidik anak @ mnsar blog "21 Kaedah Mendidik Anak Cemerlang"