Jumaat, 20 Jun 2008

RAHSIA PEMAKANAN GENIUS-GENIUS ISLAM

Formula pemakanan genius-genius Islam silam yang menjadi rahsia keajaiban daya intelek mereka. Formula ini terpendam di dalam kitab-kitab tradisional dalam bahasa Arab. Tersembunyi dari pengetahuan orang Arab dan umat Islam sendiri. Namun akhir-akhir ini ada usaha-usaha untuk mengetengahkan kembali kepada umum. Sekarang semacam ada kecenderungan di kalangan ilmuan Islam dan bukan Islam untuk mengkaji dan menguji keabsahan formula ini. Ini didorong oleh penemuan - penemuan saintifik yang membuktikan kebenarannya, khususnya terhadap susu, madu dan telur.

1) MADU
Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktirafkannya sebagai "shifa'" iaitu penyembuh penyakit. Manisan madu digelar "Raja Ubat", dapat menyembuh kebanyakkan penyakit.
Ia adalah makanan untuk kesihatan keseluruhannya. Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral, protein, antiseptik dan enzim yang meningkatkan ingatan dan kecerdasan mental individu. Madu juga mengandungi pelbagai zat galian yang penting seperti kalsium, sulfur, fosforus, zat besi, karbon, magnesium, potassium (kalium), kuprum, silika, klorin, mangganese dan belerang untuk memupuk tenaga dan kesihatan fizikal-mental.
CARA MINUM : 2 sudu teh pada waktu pagi dan malam.
PANTANG : Jangan makan tembikai semasa menggunakan madu. Sangat merbahaya!

2) KISMIS
Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Kekurangan oksigen menyebabkan seseorang mudah mengantuk, pelupa, lembab dan mengalami kelemahan dalam berfikir.


CARA MAKAN :
i)Menghadap Kiblat
ii)Baca "Bismillah" dan selawat ke atas nabi (3 kali)
iii)Baca doa penerang hati
iv)Makan secara kemam seperti makan gula-gula. Tidak berkesan jika dikunyah seperti makan kacang.
v)Makan sebiji-biji sebanyak 21 biji setiap hari.


3) SUSU SEGAR
Susu berguna untk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak.
Susu adalah makanan yang paling lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi enam kelas makanan yang amat diperlukan oleh tubuh iaitu karbohidrat, lemak, protein, semua jenis vitamin, mineral dan air. Ia berkhasiat untuk merawati kesihatan umum dan merupakan penawar kelupaan yang berkesan.
Rasullullah s.a.w menerangkan susu boleh menguatkan belakang, menambahi akal, memperbaiki penglihatan dan menghindari penyakit lupa. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Susu hidup lebih berkhasiat dari susu debu.
CARA MINUM :
i)Sekurang-kurangnya segelas pada sebelah pagi dan malam
ii)Baca "Bismillah" dan doa minum susu seperti yang dibaca oleh Rasullullah s.a.w

4) TELUR
Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia merupakan makanan yang lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi protein, mineral, vitamin, kalsium, kuprum, magnesium, fosforus, kalium, sulfur, natrium, klorin, zat besi, air, choline dan bahan ekstraktif.

5) HALIA
Ianya sangat mujarab untuk gejala kelupaan. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halua. Halua ialah halia yang dijadikan manis - manisan dengan merebus dan mencampurkannya dengan gula.
CARA MAKAN : Dimakan sedikit sahaja pada waktu pagi.

6) LIMAU OREN
Berkhasiat untuk mengemaskan urat-urat jantung dan menambah kekuatan fikiran menurut hadis Nabi s.a.w. Limau - limau jenis lain juga elok untuk diamalkan.

7) BUAH DELIMA
Untuk penerang hati. Sabda Nabi s.a.w, "Barangsiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari."

8) DAGING BURUNG MERPATI
Ianya banyak digunakan oleh bijak pandai Islam dan Melayu dahulukala. Ia mengandungi protein, lemak, kalsium, fosforus dan kalori. Sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak - kanak. Kaedah ini sangat popular dan berkesan. Kanak - kanak yang diberi telur burung merpati didapati dapat bercakap lebih awal dari kebiasaannya.

9) OTAK AYAM
Boleh dibuat sup dan dicampur dengan halia. Otak ayam yang segar juga boleh dibuat penawar sementara bagi gigitan ular. Perlu diamalkan memakannya.

10) DAGING AYAM
Berbanding dengan semua jenis daging, ayam dianggap mengandungi kadar zat pemakanan yang paling tinggi. Daging ayam betina dara terutamanya berkhasiat meningkatkan prestasi otak dan membaiki darah. Abu Musa r.a meriawayatkan bahawa Nabi s.a.w memakan daging ayam betina.


11) DAGING BIRI-BIRI
Menambah darah, sesuai untuk orang aktif dan bekerja berat serta dapat meningkatkan kekuatan hafazan.

12) HATI
Terutamanya hati ayam dan lembu. Mengandungi pelbagai jenis vitamin dan bermanfaat untuk kesihatan mental dan fizikal.

13) KEKACANG
Beberapa jenis kacang seperti gajus, berangan, kacang soya, pistachio dan lain-lain. Kacang pistachio dipercayai sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutamanya kanak-kanak. Memakan kacang pistachio merupakan amalan pemakanan seorang pelajar genius berbangsa Melayu yang tinggal di Melaka. Kekacang mengandungi nilai
protein yang tinggi.



14) BUAH BADAM
Untuk meningkatkan kecerdasan.

15) ZA'FARAN : KOMKOMA (CROCOS SATIVUS)
Sejenis bahan berambu merah. Dimakan sedikit sahaja. Dijual di kedai-kedai runcit India dan sesetengah kedai runcit Melayu.

16) KEMENYAN PUTIH (kemenyan serani/luban/kundar)
Ditumbuk halus-halus dan dimakan dengan gula.

17) BUNGA KOBIS
Terdapat sejenis asid amino untuk tenaga mental.

18) BUNGA CENGKEH
Ditumbuk sehingga halus lalu diamakan sedikit sahaja.

19) LABU
Berfaedah menambahkan keupayaan fikiran dan akal. Sabda Nabi s.a.w. "Makanlah labu kerana ia mencerdaskan akal". Baginda juga berkata, "Jika kamu membuat sup (atau kuah), dianjurkan memasukkan labu ke dalamnya kerana ia menambahkan kemampuan fikiran dan akal.”

20) BUAH KEDEKAI (MAJALAWI)
Menguatkan hafalan dan menguatkan kekuatan badan.
21) MINYAK SAPI
Dimakan terus atau dicampurkan dengan masakan dalam kuantiti yang kecil.

22) SAYUR-SAYURAN DAN BAUH-BUAHAN SEGAR

Juga membantu meningkatkan akal dan memori.


Panduan Meningkatkan Kecerdasan Emosi

Apa kaitan EQ dengan pengurusan, kepimpinan dan pendidikan? Bagaimana EQ dapat memantapkan kreativiti dan kemahiran berkomunikasi anda?


EQ (Intelligent Quotient) atau kecerdasan emosi adalah sub ilmu yang terdapat dalam bidang psikologi. Setiap orang yang ingin berjaya memerlukan keseimbangan antara EQ dan IQ (Intelligent Quotient). Setiap ketika kita sentiasa ‘berurusan’ dengan emosi sama ada emosi sendiri ataupun emosi orang lain. Andainya kita seorang guru kita perlu faham perasaan pelajar, guru-guru lain dan kakitangan sekolah. Apabila tahap EQ seorang guru rendah pasti dia selalu berkonflik dengan pelajar ataupun sesiapa sahaja yang berhubung dengannya. Begitu juga setiap insan lain sama ada doktor, pemandu bas, pekerja restoran, pelajar ataupun suri rumah, semuanya perlu memiliki tahap kecerdasan emosi yang tinggi. EQ yang tinggi memudahkan urusan harian kita dan hubungan sesama manusia sentiasa baik.

Antara yang disentuh di dalam ini adalah kecerdasan emosi dalam Islam. Islam mementingkan kemaslahatan emosi manusia. Membincangkan kaitan emosi dengan aspek kerohanian, pemikiran dan perkara ghaib. Hal ini juga mengaitkan kecerdasan emosi dengan konsep diri dan jiwa, kesederhanaan Islam dan manifestasinya dalam kehidupan Muslim.
Kita sedang membincangkan aspek kecerdasan emosi dalam pengurusan. Dalam organisasi setiap kakitangannya perlu memiliki EQ yang tinggi. Apatah lagi seorang pengurus. Ini kerana beliau perlu sentiasa berurusan dengan kakitangan bawahannya ataupun berurusan dengan pihak luar bagi mendapatkan projek-projek besar untuk syarikatnya. Hampir keseluruhan skop tugas pengurus memerlukan kemahiran sosial dan kecekapan emosi yang tinggi Apabila pengurus tidak mendominasi EQ dalam pengurusan menyebabkan berlakunya konflik, tidak percaya sesama sendiri, pecah amanah, rasuah dan lain-lain lagi.

EQ dalam kepimpinan juga perlu dikupas dengan mendalam . Pemimpin memerlukan tahap kecerdasan emosi yang tinggi bagi melaksanakan peranan atau fungsi kerja dengan jayanya di samping memiliki pengetahuan dan kemahiran kepemimpinan. Apabila kita mempunyai kemahiran sosial yang tinggi ia dapat membantu kita mempengaruhi orang lain, memimpin kumpulan dan senang hendak mengubah organisasi ke arah yang positif.

Goleman (1996) membuat kajian ke atas kanak-kanak, remaja dan dewasa mendapati individu yang mempunyai EQ tinggi mencapai prestasi kepimpinan yang lebih tinggi daripada sudut kecekapan sosial, keberkesanan peribadi, dapat mengawal tekanan, lebih berdikari dan boleh diharapkan dalam kerja mereka. Apa yang menarik menurut pendapat para pemimpin yang berjaya di dunia, kebanyakan mereka mengatakan IQ mereka berada pada tahap sederhana manakala EQ mereka berada di tahap yang tinggi.

EQ juga penting dalam mengurus tekanan supaya hidup menjadi selesa dan harmoni. Tekanan yang diurus dengan baik menyihatkan tubuh badan kita.

Apa pula pandangan ber kaitan antara kecerdasan emosi dengan kreativiti? Bagi saya semua manusia kreatif. Tetapi setiap orang perlu memupuk dan membaja bakat kreatif dengan cara yang betul. Dalam hal ini seni berfikir kreatif dan kepintaran emosi adalah dua konsep yang saling bergantung. Berfikir secara kreatif memerlukan kecerdasan emosi yang tinggi kerana kreativiti adalah dimensi pemikiran yang bertentangan dengan pemikiran konvensional. Kepintaran emosi menggalakkan otak kanan mengeluarkan idea-idea yang luar biasa dan yang terbaik.

Apa pula peranan pendidik dalam isu EQ ini? Sebenarnya pendidik memainkan peranan besar dalam meningkatkan tahap kecerdasan emosi pelajar. kita membincangkan peranan dan tanggungjawab pendidik dalam meningkatkan enam elemen kecerdasan emosi pelajar iaitu kesedaran kendiri, mengendalikan emosi, timbang rasa, berhubung, kerjasama dan menyelesaikan konflik. Para pendidik ataupun pihak yang berurusan dengan pelajar perlu tahu cara yang betul bagaimana hendak berhubung dengan pelajar. Falsafah pendidikan kebangsaan turut menekankan aspek kecerdasan emosi.

Di samping itu kitai turut mengupas aspek kecerdasan emosi yang ada dalam bahasa Melayu. Bahasa Melayu mementingkan adab ketimuran dan perasaan. Ini dapat dibuktikan dengan adanya banyak pantun-pantun, peribahasa dan bahasa kiasan yang digunakan bagi melakukan teguran, nasihat. Menasihati dengan cara berpantun lebih lembut bunyinya. Bahasanya lebih halus dan sedap didengar. Antara pantun Melayu yang berbentuk nasihat seperti berikut:

Jangan dibuka pintu lukah,
Jika dibuka ikan meluru;
Jangan suka mencari salah,
Salah kita baiki dahulu.

Peribahasa juga selalu digunakan bertujuan hendak menasihati seseorang. Contoh peribahasa berbentuk nasihat adalah:

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

Apabila kita menggunakan bahasa Melayu dengan betul ia dapat mengelak daripada berlakunya konflik semasa berhubung dengan orang lain. Kecerdasan emosi dalam bahasa Melayu membolehkan penuturnya melahirkan perasaannya ataupun pendapatnya tanpa menyinggung perasaan orang lain dan memelihara silaturahim.

Selain itu orang Melayu juga kaya dengan adat. Adat diwujudkan bagi memelihara kesejahteraan orang Melayu khususnya. Kecerdasan emosi dalam budaya Melayu perlu dikaji. Adat Melayu menitik beratkan aspek kesedaran kendiri, mengendalikan emosi, timbang rasa, berhubung, bekerjasama dan menyelesaikan konflik. Orang Melayu yang mengamalkan adat Melayu dengan betul pasti memiliki tahap EQ yang tinggi.


BUAH KURMA MAMPU CERDASKAN OTAK






Khasiat buah kurma bukan sahaja diakui dalam Islam dan diakui juadah penting berbuka puasa, malah kalangan ahli perubatan menganggapnya buah berkhasiat yang mampu mencerdaskan otak dan menyihatkan tubuh badan.

Pensyarah Sains Makanan, Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universiti Putra malaysia (UPM), Prof Madya Asiah Zain berkata, "Pengambilan buah kurma tidaklah sekadar penting pada bulan puasa atau ketika seseorang itu sedang berpuasa, sebaliknya memakan kurma wajar dijadikan amalan harian."

1. KECERDASAN & KECERGASAN

a.Kecerdasan Minda Dan Membantu Proses Tumbersaran
Menurut Prof Madya Aiah lagi, kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.

b. Tenaga Segera
Maksud Firman Allah swt dalam surah Maryam: Ayat 25-26.
"Dan goyanglah pangkal pohon kurma tu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenang hatilah kamu."
Kurma mampu membekal tenaga dengan pantas ke dalam tubuh mereka yang memakannya. Maka dengan itu Allah swt menyuruh Saidatina Maryam memakan buah kurma agar beliau mendapat bekalan tenaga untuk melahirkan Nabi Isa a.s. dan sentiasa bertenaga setelah melahirkan Nabi Isa a.s., kerana kehilangan tenaga dan darah yang banyak.

2. KEPERIBADIAN

a. Membentuk Sifat Penyabar, Bersopan Santun Dan Cerdas Pemikiran
Maksud hadis Rasulullah s.a.w. : "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu, menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya."

"Melentur buluh biar dari rebungnya." Islam mengajar kita mendidik anak sejak dari dalam kandungan ibu agar anak yang bakal dilahirkan itu dibentuk mengikut rohaniah yang suci serta memiliki tubuh badan yang sihat dan minda yang cerdas. Buah kurma merupakan makanan yang mampu membentuk insan yang berperibadi luhur. Seorang pelatih dari Universiti Sains Malaysia (USM) menulis tentang hadis ini dalam majalah Mingguan Wanita.



3. KEBERKATAN

a. Mengambil Keberkatan Sewaktu Kelahiran
Diriwayatkan daripada Abu Musa r.a. katanya: "Anakku lahir, lalu aku membawanya kepada Nabi s.a.w. lalu baginda menamakannya dengan nama Ibrahim dan meletakkan pada lelangitnya dengan buah kurma."

b. Makanan Yang Paling Sempurna
Maksud Sabda Rasulullah s.a.w. : "Rumah yang tiada kurma nescaya penghuninya kelaparan."
Dengan sebab itulah Prof Madya Asiah menyatakan lagi " pengambilan buah kurma itu tidaklah sekadar penting pada bulan puasa atau ketika seseorang itu sedang berpuasa, sebaliknya memakan kurma wajar dijadikan amalan harian."

Lagu kanak-kanak klasik asas pembentukan sahsiah


Lagu kanak-kanak klasik asas pembentukan sahsiah
ARWAH ibu gemar memdodoi anak-anaknya dengan zikir dan menyanyikan lagu kanak-kanak klasik Melayu yang penuh dengan mesej dan aksi. Kini, saya turut melakukan perkara sama kepada anak-anak mengikut tahap perkembangan mereka. Guru dan pengasuh yang bekerja di taska, pusat jagaan dan tadika saya juga diminta menggunakan cara sama kepada kanak-kanak dalam jagaan mereka.

Arwah ibu kerap menyanyi ‘cak cekur udang gamit, minta cekur bagi kunyit’. Lagu ini dinyanyikan apabila anak sudah boleh membuka dan menutup tangan pada sekitar usia tujuh bulan. Anak diajar untuk membuka dan menutup tangannya mengikut lagu yang dinyanyikan. Ia sebenarnya membantu menguatkan otot-otot jari dan tangan anak. Kemudian anak dengan sendirinya akan menggayakan tangannya setiap kali lagu ini dinyanyikan. Ia adalah kegiatan yang menggembira dan meningkatkan keyakinan diri mereka.

Apabila pandai menggunakan jari telunjuk sekitar usia sembilan bulan, arwah ibu suka menyanyikan lagu:Tun-tun nukut,Nukut dalam cupak, Mana tikus mondok, Menyorok bawah ketiak.Lagu ini digayakan anak dengan mengetuk-ngetuk satu jari telunjuk ke tapak tangan yang satu lagi. Apabila habis lagu dinyanyikan, ibu akan menggeletek bawah ketiak anak supaya berasa geli dan ketawa. Pada peringkat ini anak juga diajar menepuk tangan dengan lagu Tepuk Amai-Amai.Apabila anak bertatih belajar berjalan lagu berikut dinyanyikan:Tak teh kayu api, Sudah letih jalan lagi. Lagu lain yang dinyanyikan oleh arwah ibu, termasuk Buai Laju-Laju, Rasa Sayang, Tom Tom Bak, Air Pasang Dalam, Enjit-Enjit Semut, Lompat Si Katak Lompat dan Tebang Tebu.

Lagu kanak-kanak Melayu klasik mengandungi mesej berserta aksi atau pergerakan kreatif, yang menyumbang kepada perkembangan menyeluruh dan pembentukan sahsiah generasi kita sejak turun-temurun. Lagu ini juga banyak membawa mesej positif dalam diri anak iaitu mesej Islam, taat kepada Allah, nasihat, nilai moral tinggi, taat kepada ibu bapa, menyemai rasa kasih sayang dan mencintai keindahan alam. Doa dan harapan ibu bapa terhadap anak banyak diselitkan dalam lagu ini.

Malangnya, lagu ini semakin dipinggirkan. Kanak-kanak dan lagu memang tidak boleh dipisahkan. Ia adalah asas untuk mereka melihat, mendengar, bertutur, bergembira dan meneroka anggota badan serta alam sekeliling melalui seni, muzik, pergerakan dan kreativiti. Dari sini, keyakinan diri mereka akan terbentuk. Mereka seterusnya, akan menjadi anak yang riang, mudah bergaul dan belajar.Lagu yang sesuai untuk kanak-kanak peringkat awal adalah lagu beraksi, permainan berlagu, lagu yang menggunakan perkataan yang mudah dan selalu diulang. Lagu yang tidak bermakna juga boleh digunakan.

Zikir dan lagu klasik Melayu menepati ciri itu. Ia juga membolehkan kanak-kanak mengenali dan menghargai budaya agama dan bangsa kita. Lagu dan pergerakan kreatif juga penting dalam menyampaikan sesuatu maksud kepada perkataan atau arahan yang diberi kepada anak. Setiap arahan perlu tepat, jelas dan disertakan dengan aksi yang menyerlahkan maksud perkataan supaya mesejnya sampai. Contohnya, permainan berlagu seperti Lompat Si Katak Lompat dapat mengajar anak pergerakan yang dikaitkan dengan perkataan melompat. Aksi melompat dengan tinggi, menggalakkan perkembangan fizikal dan membantu anak mengenali konsep rendah dan tinggi.Perkembangan akal kanak-kanak ditingkatkan melalui permainan berlagu, terutama lagu yang menggunakan gerak tangan.

Saya sangat suka lagu Air Pasang Dalam yang banyak menggunakan pergerakan tangan menyilang yang sangat baik untuk meningkatkan potensi otak kanan dan kiri. Aksi lagu ini juga dimainkan dua berkumpulan. Ia baik untuk perkembangan emosi dan sosial anak.Banyak juga lagu yang berunsur teka-teki, mengenal abjad dan matematik yang baik untuk minda anak. Permainan berlagu Mak-Mak Pergi Pasar, contohnya, mengasah kemampuan anak untuk mengenal dan mengeja warna.Kegiatan nyaAnak kecil yang aktif menunjukkan bahawa dia akan membesar menjadi anak cergas. Ia seperti sabda Rasulullah saw bermaksud:“Keaktifan anak pada masa kecil akan menambah kecerdasannya ketika dewasa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)Sebagai ibu bapa, kita juga mesti memahami bahawa kanak-kanak gemarkan nyanyian dan pergerakan. Mereka banyak belajar melalui nyanyian dan permainan. Ada ibu bapa yang agak malu untuk menyanyi dan melakukan aksi lagu bersama anak-anak. Sikap ini mesti dikikis dan digantikan dengan sikap memupuk minat berkreatif melalui zikir, nasyid dan nyanyian.

Setiap aksi mesti dimulakan oleh ibu bapa kerana anak suka meniru. Ia adalah antara kegiatan masa berkualiti yang harus dilakukan setiap hari bersama anak-anak supaya mereka gembira, dihargai dan disayangi.nyian beraksi dapat meningkatkan kecerdasan kanak-kanak.


************************

Lagu-lagu ini telah dikumpulkan untuk didedikasikan untuk kaum ibu dan bapa.

Moga kita tetap mengekalkan warisan lagu kanak-kanak yg telah
didodoikan dan dinyanyikan sejak turun-temurun.
Lagu-lagu ini terbahagi kepada 2 kategori iaitu lagu dodoi si manja
untuk menidurkan anak dan juga lagu kanak-kanak yg sering digunakan
untuk permainan dan merangsang tumbesaran anak.




Tidurlah Intan

Tidurlah Intan
Tidurlah sayang
Anak emak kecil
Kecil emak timang

Timang tinggi-tinggi
Sampai cucur atap
Belum tumbuh
Dah pandai baca kitab

Tidurlah Intan
Tidurlah sayang
Anak emak kecil
Kecil emak timang

Alahai sayang!


Tidurlah Adik

Hendak gugur, gugurlah nangka
Jangan ditimpa dahan pauh
Hendak tidur, tidurlah mata
Jangan dikenang ibu yang jauh

Tidurlah intan, tidurlah sayang
Dudu di dudu, dudu di dudu

Buah pepaya lebat di batang
Tumbuhnya dekat pohon ramunia
Ibu bekerja pagi dan petang
Sekejap lagi pulanglah dia

Tidurlah intan, tidurlah sayang
Dudu di dudu, dudu di dudu

Elok rupanya kumbang jati
Dibawa itik pulang petang
Tidak terkata besar hati
Melihat ibu sudah petang

Tidurlah intan, tidurlah sayang
Dudu di dudu, dudu di dudu


Harapan

Berapa tinggi pucuk pinang
Tinggilah lagi pucuk meranti
Berapa tinggi si Gunung Ledang
Tinggilah lagi harapan hati

Asamlah Jawa pokok di hutan
Di bawa orang tanam di desa
Adalah nyawa ada harapan
Tidaklah mahu berputus asa

Anak Itik Tok Wi

Anak itik Tok Wi
Mandi dalam kolam
Sakit apa Tok Wi
Sakit sendi tulang

Ubat apa Tok Wi
Ubat limau lelah
Sakit apa Tok Wi
Sakit sengal tulang

Bangau Oh Bangau

Bangau oh bangau,
kenapa engkau kurus?

Macam-mana aku tak kurus,
ikan tak mahu timbul.
ikan tak mahu timbul.

Ikan oh ikan,
kenapa engkau tak timbul?

Macam-mana aku nak timbul,
rumput panjang sangat.
rumput panjang sangat.

Rumput oh rumput,
kenapa engkau panjang?

Macam-mana aku tak panjang,
kerbau tak makan aku.
kerbau tak makan aku.

Kerbau oh kerbau,
kenapa tak makan rumput?

Macam-mana aku nak makan,
perut aku sakit.
perut aku sakit.

Perut oh perut,
kenapa engkau sakit?

Macam-mana aku tak sakit,
makan nasi mentah.
makan nasi mentah.

Nasi oh nasi,
kenapa engkau mentah?

Macam-mana aku tak mentah,
api tak mahu menyala.
api tak mahu menyala.


Api oh api,
kenapa engkau tak mahu menyala?
Macam-mana aku nak menyala,
kayu api basah.
kayu api basah.

Kayu oh kayu,
kenapa engkau basah?

Macam-mana aku tak basah,
hujan timpa aku.
hujan timpa aku.

Hujan oh hujan,
kenapa timpa kayu?

Macam-mana aku tak timpa,
katak panggil aku.
katak panggil aku.

Katak oh katak,
kenapa panggil hujan?

Macam-mana aku tak panggil,
ular nak makan aku.
ular nak makan aku.

Ular oh ular,
kenapa nak makan katak?

Macam-mana aku tak makan,
memang makanan aku
memang makanan aku......


Ikan Kekek

Ikan kekek mak ilui-ilui
Ikan gelama mak ilai-ilai
Nanti adik mak ilui-ilui
Pulang sama mak ilai-ilai

Tenang-tenang air di laut
Sampan golek mudik ke tanjung
Hati terkenang mulut tersebut
Budi yang baik rasa dijunjung

Ikan kekek mak ilui-ilui
Ikan gelama mak ilai-ilai
Nanti adik mak ilui-ilui
Pulang sama mak ilai-ilai

Pok Amai-Amai

Pok amai-amai
Belalang kupu-kupu
Tepuk biar pandai
Emak upah susu

Susu lemak manis
Santan kelapa muda
Adik jangan menangis
Emak ada kerja


Burung Kenek-kenek

Burung kenek-kenek
Terbang cucur atap
Pesan datuk nenek
Hati kita mahu tetap

Burung kenek-kenek
Terbang atas pagar
Pesan datuk nenek
Rajin-rajin pergi belajar

Burung kenek-kenek
Terbang pokok pandan
Pesan datuk nenek
Rajin-rajin jaga badan

Burung kenek-kenek
Terbang tepi telaga
Pesan datuk nenek
Budi bahasa budaya kita


Rasa Sayang

Rasa sayang, eh...
Rasa sayang sayang eh...
Hey, lihat nona jauh,
Rasa sayang sayang eh...
(Ulang)

Buah Cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan
Saya budak baru belajar
Kalau salah tolong tunjukkan

Rasa sayang, eh...
Rasa sayang sayang eh...
Hey, lihat nona jauh,
Rasa sayang sayang eh...
(Ulang)

(Ulang dengan pantun)

Katak Lompat

Lompat si katak lompat,
Lompatlah tinggi-tinggi,
Cepatlah adik cepat,
Cepat bangun pagi-pagi.

Kalau adik malas lagi,
Malas bangun pagi,
La la la la la la la la,
La la la la la la la la,
Nanti adik rugi.

Lompat si katak lompat,
Lompatlah tinggi-tinggi,
Cepatlah adik cepat,
Cepat bangun pagi-pagi.

Lenggang Kangkung

Lenggang-lenggang kangkung,
Kangkung tepi telaga
Jangan bercakap bohong,
Semua orang tak suka,

Lenggang-lenggang kangkung,
Kangkung berbatas-batas,
Kalau orang sombong,
Tentu mendapat balas.


Burung Kakak Tua

Burung kakak tua,
Hinggap di jendela.
Nenek suadah tua,
Giginya tinggal dua.

Letrum, letrum, letrum ooh la la,
Letrum, letrum, letrum ooh la la,
Letrum, letrum, letrum ooh la la,
Burung kakak tua.

Timang Tinggi-tinggi

Timang tinggi-tinggi
Sampai cucur atap,
Belum tumbuh gigi
Sudah pandai baca kitab

Bintang Kecil

Bintang kecil,
Dilangit yang biru
Amat indah,
Menghias angkasa
Aku ingin, terbang dan menari
Jauh tinggi
Ke tempat kau berada

Jan Janjala

Jan janjala jala itik jala ayam
Berapa lubang kancil
Seratus lima puluh
Panggil nenek moyang
Makan sirih kuning merah

Cekur Dan Gamit

Cekur dan gamit
Tanam cekur gali kunyit
Nasi atas dapur habis hangit
Adik cekur abang gamit

Nota: Sambil menyanyi,
ibu ajar anak supaya
genggam dan buka tangannya.

Layang-Layang

Ku ambil buluh sebatang
Ku potong sama panjang
Kuraut dan kutimbang dengan benang
Ku jadikan layang-layang

Bermain berlari
Bermain layang-layang
Berlari kubawa ke tanah lapang
Hatiku riang dan senang

Kucing Dan Tikus

Badan tikus kecil kucing tunjuk garang
Tikus takut kucing lari masuk lubang
Tikus diam-diam intai dari lubang
Kucing terus geram gigit misai panjang

Intan Oh Intan

Tok tok noyang
Mayang jambu
Nak buat apa pisau
Nak tetak bemban
Nak buat apa benbam
Nak jolok bulan
Nak buat apa bulan
Nak beri pada Intan

Intan tak hendak beri Awang
Awang tak hendak beri Dayang
Dayang tak hendak
Pulang balik pada Intan

Intan Oh Intan
Rumah Intan nak roboh

Keritik, keritik,
Keredum dum dum!

Nota: Ibu boleh berlakon
seperti rumah nak runtuh

Ram Ram Pisang

Ram Ram pisang
Pisang masak layu
Jatuh dalam lubang
Disambar ikan yu

Rak Rak Rum!!

Embut embut nyior
Belalang qedek-qedek
Siapa buat bising
Dia kena cubit!

Kawan

Ada seorang kawan
Namanya Ahmad
Dia berkawan baik dengan si Ah Meng
Dia juga berkawan namanya Raju

Kami berkawan baik sama sedarjah
Bermain belajar bersama sama
Hey hey hey tiga sekawan

Pergi Ke Ladang

Ayam berkokok hari nak siang
Ambillah cangkul pergi ke ladang
Sampai di ladang mencangkul lalang
Untuk ditanam tebu dan pisang
Ubi keladi terung dan kacang
Dapat hasilnya saya boleh makan..

Aku Budak Cantik

Rumah terbakar panggil bomba
Bomba datang berlumba-lumba
A= aku.. B= budak... C= cantik
Aku Budak Cantik....

Anak Beruang

Bulat kecil bulat kecil
Bulatlah besar
Sayang mama
Sayang papa
Sayang semua...
Enam kali enam kali
Tiga puluh enam
Enam kali enam kali
Anak beruang!

Nota: Lagu ini dinyanyikan
pada si anak dengan melukis
anak beruang pada
sehelai kertas.


Versi Kedua: Adik Manja


Hujan rintik-rintik (Lukis rambut)
Ombak bergelora (Rambut kerinting)
Adik pergi sekolah (Lukis muka)
Emak bagi sepuluh sen (Lukis mata kiri)
Ayah bagi sepuluh sen (Lukis mata kanan)
Tiga tambah tiga (Telinga kiri dan kanan)
Adik jawab enam (Lukis hidung)
cikgu kata betol (Lukis mulut)
Adik pun pulang (Lukis rambut lagi)

Suriram

Suriram, suriram ram ram
Suriram manisku
Aduhai anakku sayang
Suriram jantung hatiku

Tinggilah tinggi si matahari
Suriram
Anaklah kerbau mati tertambat
Suriram
Sudahlah lama ibu mencari, sayang
Baru sekarang ibu mendapat

Suriram, suriram ram ram
Suriram manisku
Aduhai anakku sayang
Suriram jantung hatiku

O Bulan!

O Bulan
Di mana bintang?
Sudah terlindung di kayu ara

O Sayang
Di mana Bujang?
Sudah jadi orang perkasa!


Manja

Sampan kecil membawa lada
Datangnya dari Pulau Batu
Budak kecil biasa manja
Ibu dahulu juga begitu

Rumah kecil tiang seribu
Rumah besar tiang sebatang
Kecil-kecil ditimang ibu
Sudah besar ditimang gelombang

Layang-layang terbang melayang
Jatuh ke laut disambar jerung
Siapa kata emak tak sayang
Kalau bunga rasa nak kendung

Tidurlah sayang, anak emak sayang


Timangan Untung

Kelip-kelip di kayu ara
Terbang bersinar ke sana ke mari
Kecil-kecil ibu pelihara
Sudah besar nasib sendiri

Akar kecil si ribu-ribu
Akar besar gantung bergantung
Masa kecil timangan ibu
Sudah besar timangan untung

Tidurlah sayang, alahai sayang!

Labah-Labah

Satu labah-labah
Cuba panjat perigi
Bila hujan turun
Labah cepat lari
Terbit matahari
Hujan tiada lagi
Labah-labah panjat sekali lagi

Nota: Sambil menyanyi jari
ibu merayap di badan anak
seperti seekor labah-labah.

Lagu Tiga Kupang

Lagu tiga kupang
Saku penuh padi
Enam ekor burung
Masuk dalam kuali

Bila sudah masak
Burung nyanyi saja
Tentu sedap makan
Beri pada raja

(Korus )
Raja dalam rumah
Buat kira-kira
Suri dalam rumah
Makan roti gula hey...

Dayang tepi kolam
Mahu jemur tepung
Datang burung hitam
Patuk batang hidung

Can Mali Can

Di mana dia anak kambing saya
Anak kambing saya ada di
tepi bendang
Di mana dia Si Bujang ibu
Si Bujang ibu yang berjalan lenggang

Can mali can
Can mali can
Can mali can
Ketipung payung (x2)

Di mana dia anak kambing saya
Anak kambing saya ada di tepi sawah
Di mana dia Si Bujang ibu
Si Bujang ibu yang pakai baju merah

Can mali can
Can mali can
Can mali can
Ketipung payung (x2)

Enjit-enjit Semut

Enjit-enjit semut,
Siapa sakit naik atas,
Enjit-enjit semut,
Siapa sakit naik atas...
(Ulang)

Pisang emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti,
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang budi dibawa mati.

Enjit-enjit semut,
Siapa sakit naik atas,
Enjit-enjit semut,
Siapa sakit naik atas...
(Ulang)

(Ulang dengan pantun)

Nota: Ibu boleh gunakan
jari merayap di tangan
anak sebagai imaginasi
seekor semut berjalan.

Tanya Sama Pokok

Tanya sama pokok
Apa sebab goyang
Nanti jawab pokok
Angin yang goncang

Tanya sama angin
Apa sebab hujan
Nanti jawab angin
Tanyalah awan

Awan nanti kata
Aku tanggung air
Sampai tempat sejuk
Aku pun cair
Tengok dalam air
Nampak bayang-bayang
Campak satu batu
Bayang pun hilang

Bapaku Pulang Dari Kota

Bapaku pulang dari kota
Bapaku belikan kereta
Kereta kecil warna merah
Boleh kubawa ke sekolah

Pon pon pon pon pon
pon pon pon pon
Kereta kecil ku berbunyi
Marilah adik mari naik
Boleh kubawa ke rumah nenek

Air Pasang

Air pasang dalam
Surut pukul lima
Nyonya bangun pagi
Siram pokok bunga

Pokok bunga melur
Tanam tepi kolam
Itik bertelur
Ayam mengeram

Cik Baba jatuh dalam parit
Cik Aminah ketawa jerit-jerit
Naik kereta api sampai Kuala Lumpur
Nampak adik comel tersepit
bawah dapur

Ola Oli

Ola oli kuberi nama saudara saudari
Cikkebung....cikebung
Putih-putih melati Ali Baba
Merah-merah jelita miow miow
Siapa yang baik hati..Cinderella
Nanti disayang emak

Pahlawan Melaka ia Hang Tuah
Bapa merdeka Tunku Abd Rahman
Siapa yang jahat hati Bawang Merah
Tentu dibenci orang

Di Malam Yg Sepi

Di malam yang sepi pi pi
Pak Mat jual topi pi pi
Topinya koyak yak yak
Pak Mat jual tempoyak yak yak
Tempoyaknya basi si si
Pak Mat jual nasi si si
Nasinya laris ris ris
Pak Mat jual keris ris ris
Kerisnya patah tah tah
Pak Mat jual getah tah tah
Getahnya putus tus tus
Pak Mat jadi kurus rus rus

Versi Kedua:

Di malam yang sepi pi pi
Pak Mat jual topi pi pi
Topi yang hilang lang lang
Pak Mat jual gelang lang lang
Gelang yang patah tah tah
Pak Mat jual getah tah tah
Getah yang putus tus tus
Pak Mat jual tikus kus kus
Tikus yang lari ri ri
Pak Mat cabut lari ri ri...

Tun-tun Nukut

Tun-tun nukut,
Nukut dalam cupak,
Mana tikus mondok,
Menyorok bawah ketiak

Nota: Sambil menyanyi, jari i
bu merayap dari pinggang
ke ketiak anak dan geletek
anak sampai geli.


Ambilkan Bulan

Ambilkan bulan, bu
Ambilkan bulan, bu
Yang selalu bersinar di langit

Di langit bulan benderang
Cahayanya sampai ke bintang

Ambilkan bulan, bu
Untuk menerangi
Tidurku yang lelap di malam gelap

Satu-Satu

Satu satu saya sayang ibu
Dua dua juga sayang bapa
Tiga tiga sayang adik kakak
Satu dua tiga sayang semuanya

Versi Kedua:

Satu satu saya sayang Allah
Dua dua sayang Rasullullah
Tiga tiga sayang ibu bapa
Satu dua tiga sayang semuanya

Nenek Si Bongkok Tiga

Nenek nenek si bongkok tiga
Siang mengantuk malam berjaga
Mencari cucu di mana ada
Nenekku kahwin dengan anak raja

Cucu cucu tak dapat lari
Nenek ada tongkat sakti
Sekarang nenek nak cari ganti
Siapa yg kena dia yang jadi

Kombat

Kom apa kombat
Bat apa Batman
Man apa mentol
Tol apa tolak
Lak apa laksa
Sa apa sepak
Pak apa pakcik
Cik apa cicak
Cak apa cawan
Wan apa one two three four ...ten

Kucing Saya

Saya ada kucing
Ekornya panjang
Bulu warna putih
Cantik berbelang

Bila saya panggil
Dia pun datang
Tersangat manjanya
Saya pun sayang

Saya beri makan
Nasi campur ikan
Beri minum susu
Riang selalu

Jaga waktu malam
Tidur waktu siang
Tersangat manjanya
Saya pun sayang

Jong Jong Inai

Jong jong inai
Mak ipong waja wali
( 2X )

Jong jong inai
Mak ipong waja wali
Sepak tunggul inai
Berdarah ibu kaki
( 2X )

Semangkuk jerluk
Sepinggan dagang
Tak cukup pulut
Tambah nasi dagang
( 2X )

Jong jong inai
Mak ipong waja wali
( 2X )

Lagu Gajah

Gajah berkaki empat..gelek gelek
Hidungnya sangat panjang gelek..
gelek..
Gadingnya sampai dua
gelek..gelek
Tapi gajah tak makan orang..
gelek..gelek
Kalau adik ingin tahu..
gelek..gelek
Apa makanan gajah..
gelek..gelek
Gajah makan tebu ..
gelek..gelek

Nota: Sambil menyanyi,
anak dan ibu boleh menari
gelek-gelek

Bang Selebu

Bang selebu keladi we we
Hujan ribut mandi kartun
Sirih rampai pinang berseri
Minta tunjuk tangan kiri

Nota: Ibu akan suruh anak
tunjuk tangan kiri yg digenggam.
Ibu kemudian cuba membuka
genggaman si anak sampai dapat.

Wau Bulan

Eh wau bulan, eh wau bulan
Wau bulan teraju tiga
Eh wau bulan, eh wau bulan
Wau bulan teraju tiga

Ini malam, sama-sama
Sama-sama bersuka-ria
Ini malam, sama-sama
Sama-sama bersuka-ria

Gelang Si Paku Gelang

Gelang si paku gelang,
Gelang si rama-rama,
Pulang... marilah pulang,
Marilah pulang bersama -sama
Pulang... marilah pulang,
Marilah pulang bersama -sama

Kalau ada sumur di ladang,
Bolehlah menumpang mandi
Kalau ada umur panjang
Boleh kita berjumpa lagi.

(Ulang dengan pantun)